SURAH AL-BAQARAH : 235
SURAHAL-BAQARAH : 235
وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُمْ[1] بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ[2] أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِي أَنْفُسِكُمْ[3] عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ [4]وَلَكِنْ لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا[5] إِلَّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفًا[6] وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ[7] النِّكَاحِ[8] حَتَّى يَبْلُغَ الْكِتَابُ[9] أَجَلَهُ[10] وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنْفُسِكُمْ[11] فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
Maksudnya;
“Dan tidak ada dosa bagi kamu meminang wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan mengawini mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahwa kamu akan menyebut-nyebut mereka, dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kawin dengan mereka secara rahasia, kecuali sekedar mengucapkan (kepada mereka) perkataan yang ma'ruf. Dan janganlah kamu ber'azam (bertetap hati) untuk beraqad nikah, sebelum habis 'iddahnya. Dan ketahuilah bahwasanya Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu; maka takutlah kepada-Nya, dan ketahuilah bahwa Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.”
[1]
a. makna “ta’ridh” adalah lawan bagi “bercakap dengan jelas”. Atau disebut juga sebagai “sindiran.”
وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُمْ[1] بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ[2] أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِي أَنْفُسِكُمْ[3] عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ [4]وَلَكِنْ لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا[5] إِلَّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفًا[6] وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ[7] النِّكَاحِ[8] حَتَّى يَبْلُغَ الْكِتَابُ[9] أَجَلَهُ[10] وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنْفُسِكُمْ[11] فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
Maksudnya;
“Dan tidak ada dosa bagi kamu meminang wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan mengawini mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahwa kamu akan menyebut-nyebut mereka, dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kawin dengan mereka secara rahasia, kecuali sekedar mengucapkan (kepada mereka) perkataan yang ma'ruf. Dan janganlah kamu ber'azam (bertetap hati) untuk beraqad nikah, sebelum habis 'iddahnya. Dan ketahuilah bahwasanya Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu; maka takutlah kepada-Nya, dan ketahuilah bahwa Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.”
[1]
a. makna “ta’ridh” adalah lawan bagi “bercakap dengan jelas”. Atau disebut juga sebagai “sindiran.”
b. Maksudnya, dia bercakap dengan sesuatu kalimah yang pada pandangan zahir ayatnya tidak menuju kepada maksud yang dikehendaki. Dia menyebut satu kalimah, yang kalimah itu boleh diandaikan beberapa tafsir.
c. Misalnya, seperti seseorang bercakap dengan seorang yang berani. Kamu ini memang harimau sungguh.
a. Khitbah bermaksud tuning. Asal kalimah adalah, khitab yang memberi maskud “bercakap”.
b. Tunang ini terjadi dengan wujudnya percakapan antara pihak lelaki dan pihak perempuan.
c. dalam masalah tunang, ada beberapa bentuk yang perlu diketahu, iaitu seperti berikut;
a. harus tunang akan perempuan, samada dengan kalimah “Tasrih” atau dengan kalimah “Ta’ridh” – ia dibenarkan kepada perempuan yang sudah tiada suami dan sudah tiada iddah. Sebab, ketika itu dia sudah boleh berkahwin dengan lelaki yang lain.
b. tidak boleh tunang kepada perempuan yang sudah menjadi tunang orang.
Daripada Abdullah bin Omar, Sabda Nabi SAW;
لا يخطبن أحدكم على خطبة أخيه
Maksudnya;
“Tidak boleh pinang seseorang kamu akan perempuan yang sudah dipinang oleh saudara kamu”
Maksud hadis ini, sekiranya perempuan telah dipinang, lalu diterima dengan “tasrih”, ketika itu, tidak dibenarkan kepada orang lain meminang perempuan itu.
Tetapi, kalau yang menerima pinangan itu adalah ayah kepada perempuan, bukan dirinya sendiri, ketika itu, perempuan tersebut harus dipinang oleh lelaki yang lain.
Sekiranya perempuan itu dipinang, dan dia memang mengetahui bahawa dia dipinang, tetapi dia tidak menyebut secara “tasrih” bahawa dia menerima pinangan itu, dalam masalah ini, mazhab As-Syafii ada menyatakan;
Boleh orang lain pinang perempuan tadi, ianya adalah kerana, diam perempuan dari menyatakan persetujuan itu merupakan tanda dia tidak bersetuju.
Menurut mereka, diamnya perempuan, walaupun tidak menunjuk atas ridha, juga bukan bermaksud dia juga benci. Maka dengan demikian, antara cara untuk memastikan maksud diamnya itu, dengan dipinang kali kedua, maka ketika itu, nyatakan maksud diam perempuan yang dipinang, samada ridha atau tidak. dari itu, hukumnya harus disisi Syafii.
c. Tidak boleh dipinang secara “tasrih” dan juga “ta’ridh” –
i. iaitu sekiranya perempuan itu sudah menjadi isteri orang. Ini adalah kerana, dengan pinangan itu akan merosakkan keadaan rumah tangga bagi perempuan itu dengan suaminya.
ii. Juga ketika perempuan itu dalam iddaah rajii. Kerana, ketika itu perempuan tersebut masih dibawah kuasa suaminya yang mentalakkan tersebut.
d. Harus pinang perempuan secara ”ta’ridh” (tetapi tidak boleh dengan ”Tasrih” bagi perempuan yang kematian suaminya. Dalilnya adalah ayat yang dibincangkan ini.
e. Harus pinang perempuan dengan cara ”Ta’ridh”, tetapi ianya dilihat ”tidak elok” oleh Imam As-Syafii.
f. Perempuan yang dicerai suami dengan tiga talak. Dalam hal ini ada dua bentuk;
i. Yang pinangg itu adalah suami yang mentalak – boleh pinang dalam keadaan “tasrih” dan “ta’ridh” – umpama dia kata, kalau kamu dah bercerai dengan suami baru nanti, aku akan kahwin dengan kamu lah....
ii. Adapun lelaki yang lain yang hendak pinang perempuan yang telah ditalak 3, dalam masa iddah, tidak harus pinang dengan lafaz Tasrih. Adapun dengan lafaz “ta’ridh” ada kekhilafan;
1. harus – hukumnya seperti isteri kematian suami
2. tidak harus – pendapat ini yang paling kuat.
g. Pada ”sindiran” untuk pinang perempuan ini ada banyak bentuk yang disebut oleh ulama. Antara seperti berkata ”kamu ni cantik”, ”rugilah kalau orang tak nak kat kamu yang soleh ni atau cantik ni”, atau seorang duda bercakap dengan seorang perempuan kematian suami, aku ni lama dah duda”, ”aku ni suka sangat perempuan ciri-cirinya begian-begian-begian, sambil menyebut ciri-ciri perempuan tersebut, ”aku mengharapkan, agar Allah hadiahkan seorang perempuan yang begian-begian-begian’,
h. Pada zaman nabi dahulu, FATIMAH BINTI QAIS telah diceraikan oleh suaminya yang bernama ABU AMR BIN HAFS pada kali ketiga. Baginda SAW berjumpa dengan Fatimah dan berkata, kalau kamu dah halal, bagitau kepada aku !!!!.apabila habis Iddah, USAMAH BIN ZAID telah meminang Fatimah dan berkahwin dengannya.
i. Perempuan yang masih beriddah rajii, tidak halal pinang dengan cara tasrih dan ta’ridh, melainkan suaminya sahaja, yang dibenarkan pinang dengan kalimah Tasrih dan Ta’ridh.
d. Tunang yang dibincangkan ini, berlaku kepada dua golongan, iaitu;
a. Kepada wali kepada perempuan – seperti dia kata, wahai pak cik, jangan kamu mendahului ku terhadap anak kamu itu.
b. Kepada perempuan yang masih beriddah itu sendiri.
e. Dalam masalah tunang, kalau kita puji diri sendiri, itu dibenarkan (tidak makruh), tetapi kalau puji diri sendiri tanpa sebab yang syarii, perbuatan adalah kurang adab.
Perkara dilakukan oleh Abu Ja’Far Muhammad bin Ali bin Husin ketika berkata kepada Sakinah binti Hanzalah dengan katanya;
قَدْ عَرَفْت قَرَابَتِي مِنْ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَرَابَتِي مِنْ عَلِيّ وَمَوْضِعِي فِي الْعَرَب
Maksudnya;
”Kamu kan sudah tahu kerabat aku dengan Rasulullah dan kerabatku dengan Ali dan kedudukan aku dikalangan arab”
Apabila menyebut perkara itu, Sakinah berkata, ”mudah-mudahan Allah ampun dosa kamu, kamu telah pinang aku semasa aku sedang beriddah”. Abu Ja’far Muhammad berkata;
إِنَّمَا أَخْبَرْتُك بِقَرَابَتِي مِنْ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمِنْ عَلِيّ
Maksudnya;
”aku hanya bagitau kepada kamu, bahawa kerabatnya aku dengan Rasulullah SAW dan dengan Ali”
Begitujuga, ketika nabi SAW sindir Ummu Salamah ketika sedang beriddah dengan kematian Abu Salamah dengan kata Baginda;
لَقَدْ عَلِمْت أَنِّي رَسُول اللَّه وَخِيرَته وَمَوْضِعِي فِي قَوْمِي
Maksudnya;
”Kamu telah mengetahui bahawa aku adalah Rasulullah, kemulian dan keududkan akan dikalangan kaumku”
f. Memberi hadiah dengan niat tunah juga adalah harus. Ia juga bermaksud ”sindiran” juga.
a. “iknan” bermaksud “Ikhfa’” iaitu menyembunyikan dalam hati. Menyembunyikan itu adalah dengan tujuan agar tidak diketahui oleh orang lain.
b. Tidak salah menyimpan perasaan hendak pinang perempuan yang telah kematian suaminya.
c. Pinang itu, bermula dengan dengan kehendak yang tersimpan dalam hati.
d. Kalau sindiran pun sudah boleh, maka lebih-lebih lagi dengan simpan kehendak dalam hati.
a. manusia itu mempunyai kehendak yang sering dipendam. Tetapi, ianya kadangkala tidak lama, menyebabkan apa yang dipendamkan itu tidak cukup sekadar berazam dan berharap sahaja, maka sudah pasti akan terbuka. Maka dengan itu, Allah mengharuskan, kerana melihat kepada fitrah kemanusiaan itu.
a. dia boleh sebut secara sindiran untuk pinang perempuan tersebut, tetapi tidak boleh dalam keadaan menyebut perkara-perkara rahsia, seperti sebut pasal jimak atau “Ar-Rafas”.
b. Jimak atau wati, dilakukan dalam keadaan senyap-senyap, maka sebab itu, ulama tafsirkan maksud berjanji dengan senyap adalah, berjanji untuk melakukan jimak.
c. Menyebut itu adalah haram, sebab menyebut perkara tersebut antara lelaki dan perempuan ajnabi adalah haram.
d. Ada ulama tafsirkan, Mengadakan perjanjian rahsia (perjanjian sulit) antara lelaki dan perempuan yang belum habis iddah adalah haram, sebab sudah pasti akan ada pertemuan empat mata yang dikira sebagai Khalwat.
e. Tafsiran lain, ayat ini melarang dari seorang lelaki itu berjanji dengan perempuan tersebut, bahawa dia tidak akan kahwin melainkan dengan perempuan tersebut sahaja.
f. Ibnu Abbas menafsirkan ayat ini dengan berkata, tidak boleh menyebut kepada perempuan yang dalam Iddah itu seperti menyebut “aku terlalu rindu, dan berjanjilah agar kamu tidak berkahwin melainkan dengan aku”
g. Tafsiran : jangan dia berjanji senyap untuk kahwin selepas habis iddah, tetapi sebelum habis iddah tu, mereka berzina dahulu.
h. Tafsiran : lelaki tidak boleh dok cerita tentang kegagahannya tentang jimak, dengan harapan perempuan suka kepadanya. Menceritakan tentang jimak kepada perempuan yang bukan isteri adalah haram.
a. maksudnya, dalam ayat lepas Allah tidak izin berjanji secara senyap. Dalam ayat ini Allah menyatakan kebenaran berjanji senyap itu, iaitu berjanji dalam perkara ma’ruf, seperti berjanji akan melakukan ihsan kepadanya, menjaganya, memberi jaminan kehidupan dan sebagainya.
a. “’Uqdah” bermakna ikat. Nikah disebut sebagai Aqad sebab dalam nikah ada unsur mengikat antara dua orang yang berkahwin.
a. azam bermaksud, menyimpan sesuatu perasaan untuk melakukan sesuatu perkara di masa akan datang.
b. Ada juga azam bermaksud lawan bagi Rukhsah. Maknanya, tidak dapat tidak, dilarang sama sekali kamu dari melakukan aqad untuk berkahwin dengan perempuan yang masih beriddah. Ini adalah tafsiran yang paling tepat.
a. Al-Kitab bermaksud tulis. Ianya ditafsirkan dalam ayat ini sebagai kewajipan yang perlu ditunaikan.
b. Ia adalah ketetapan yang telah ditet
a. ayat ini merupakan penegasan Allah atas larangan aqad nikah dengan berkahwin dengan perempuan yang masih beriddah.
b. Ijmak ulama mengatakan, tidak sah aqad nikah sekiranya berlaku kepada perempuan yang masih lagi beriddah.
c. Perempuan yang masih beriiddah, lalu berkahwin dengan seseorag lelaki. Apabila diketahui, maka hendaklah dipisahkan keduanya. Lalu, adakah boleh dia berkahwin balik??? Dalam isu ini, berlaku khilaf ;
a. Jumhur : boleh berkahwin balik
b. Maliki : tidak boleh, sebab merujuk kepada fatwa Omar yang mengartakan tidak boleh. Mereka beralasan dengan kaedah Fiqh, barangsiapa yang segera dari masa yang ditetapkan, diakibatkan atas pengharaman. Seperti orang yang membunuh tidak boleh mewarisi harta.
a. ayat ini, Allah mengugut manusia agar manusia tidak melanggar arahan Allah samada secara zahir atau batin.
b. Kalau kamu bercita-cita kebaikan atau kejahatan terhadap permpuan itu, semuanya dibawah pengetahuan Allah.
Al-Bakistani
No comments:
Post a Comment